EduFlow : Proposal for a new measure of flow in education (Heutte, Fenouillet, Boniwell, Martin-Krumm & Csikszentmihalyi, 2014)

dimanche 1er décembre 2013
par  Jean Heutte
popularité : 4%

To our knowledge, the Flow in Education scale (EduFlow) is the first developed and validated short (12-items) multidimensional (4 dimensions) scale to study the effects of flow on cognition (learning and understanding) through four dimensions :
- cognitive absorption (D1)
- time transformation (D2),
- loss of self-consciousness (D3)
- well-being (D4)

The results of the first study with a sample of undergraduate students (N=735) confirmed the construct validity of all four dimensions of EduFlow. The second study with a sample of 9th and 12th Grade students in High School (N=854) established the relationships between EduFlow and other measures specific to the education context, such as academic success, interest, self-efficacy and well-being.

Moreover, the path model constructed on the basis of the four dimensions positions cognitive absorption (D1) as one of the main conditions for the appearance of flow, whilst the transformation of time (D2), loss of self-consciousness (D3) and well-being (D4) seem to be amongst the effects of flow. Specifically, well-being (D4) can be considered as an outcome of the other three dimensions.

Ultimately, the scale EduFlow emerges as a unique tool for measuring flow in an educational context. In addition, with only 12 items, this scale can be classified amongst the "short scales". Its use will allow for short administration times, which will be very practical for repeated measures designs in the context of longitudinal studies or even for studies involving the development of questionnaires concerning flow and other variables.

One of the main contributions of the Flow in Education scale (EduFlow) is to enable us to distinguish a lot more clearly the flow effects’ from its conditions of appearance. (Csikszentmihalyi, 2000 ; Voelkl & Ellis, 2002). As such, the modeling process undertaken has enabled a better comprehension of the constitutive elements of flow in educational context.

Thus, EduFlow emerges as an original and innovative measure that is both multidimensional and short. It will improve scientific knowledge of the mechanisms related to the determinants and effects of certain aspects of the flow in an educational context. For the easiness of its handing over, its predictive power of the students/pupils’ persistence and success, EduFlow is well suited for longitudinal studies, as it could help to optimize the educational materials without necessarily having to waitfor the final assessments.

On a practical / pragmatic level, it could usefully contribute to the development of dashboards monitoring the quality of teaching methods, particularly in the context of continuous improvement initiatives. This should usefully contribute to the conception of an optimal learning environment adapted to the provisions of different types of learning in different contexts, and to strengthening the scientific underpinning of the scholarship of teaching and learning.

On the other hand, EduFlow should particularly suitable for online pedagogical schemes : Massive Online Open Course (MOOC), online epistemic communities, Serious Game…

If you want to use the Flow in Education scale (EduFlow) in a research project, please contact jean.heutte@univ-lille1.fr]


A notre connaissance, l’échelle de flow en contexte éducatif (EduFlow) est la première échelle courte (12 items) multidimensionnelle (4 dimensions) permettant d’étudier les effets du flow sur la cognition (apprendre et comprendre) selon 4 dimensions :
- l’absorption cognitive (D1),
- l’altération de la perception du temps (D2),
- absence de préoccupation à propos du soi (D3)
- bien-être (D4).

Les résultats d’une première étude menée auprès d’étudiants (N=735) de niveau licence (L3) permettent de confirmer la pertinence du construit en 4 dimensions de EduFlow. Une deuxième étude menée auprès d’élèves de collège et de lycée (N=854) met en évidence qu’EduFlow est bien en relation avec des mesures spécifiques au contexte scolaire comme la réussite académique, l’intérêt, le sentiment d’efficacité personnelle ou le bien-être.

De plus, le modèle en piste causale élaboré à partir des quatre dimensions retenues permet d’ancrer l’absorption cognitive (D1) comme l’une des conditions principale d’apparition du flow. La perception altérée du temps (D2), la dilatation de l’ego (D3) et le bien-être (D4) constituent pour leurs parts des effets du flow. Le bien être (D4) peut être considéré comme la résultante à laquelle contribuent les 3 autres dimensions.

De part sa facilité de passation et de son pouvoir prédictif de la persistance et de la réussite des étudiants/élèves, EduFlow est très adaptée pour des études longitudinales, notamment en vue d’optimiser les dispositifs pédagogiques, just in time, sans devoir nécessairement attendre les évaluations finales. Sur un plan pratique/pragmatique, cela peut faciliter l’élaboration de tableaux de bord du pilotage de la qualité des dispositifs pédagogiques, notamment dans le cadre de démarches d’amélioration continue. Voilà qui devrait pouvoir utilement contribuer à conforter l’étayage scientifique du scholarship of teaching and learning.

D’autre part, compte tenu des emprunts réalisés pour formaliser les 4 dimensions retenues pour élaborer cette échelle courte de mesure du flow (éducation, travail, environnements assistés par ordinateur…), EduFlow devrait être plus particulièrement adaptée pour les dispositifs pédagogiques instrumentés en réseau : Massive Online Open Course (MOOC), communautés épistémiques en ligne, Serious Game…

Si vous souhaitez utiliser l’échelle de flow en contexte éducatif (EduFlow) dans un projet de recherche, contactez jean.heutte@univ-lille1.fr.


Source :
- Heutte, J., Fenouillet, F., Boniwell, I., Martin-Krumm, C., Csikszentmihalyi, M., (2014). Optimal learning experience in digital environments : theoretical concepts, measure and modelisation, Symposium "Digital Learning in 21st Century Universities", Georgia Institute of Technology (Georgia Tech), Atlanta, GA.